Waarom leren in een groep?
Het voordeel van deze unieke therapie vorm is dat ouders met dezelfde vragen elkaar wekelijks ontmoeten en herkenning vinden in hun zorg omtrent het kind. Daarnaast zijn, door de multidisciplinaire aanpak, de lijntjes kort. Zo komt een kind snel op de goede plek terecht en is er helderheid voor ouders.
Voor alle groepen geldt dat plezier een belangrijke leidraad is, een kind leert het best in een positieve setting. Verder hebben de groepen een vast ritme en vaste therapeuten. Lees hieronder welke groepen we aanbieden.
Speel-leergroep:
Voor: Kinderen van 2-5 jaar
Hulpvraag: U kind heeft een achterstand op meerdere gebieden zoals gedrag en ontwikkeling, motorplanning, sensorische informatieverwerking en/of communicatievaardigheden.
Denk aan: Moeite met samenspelen, snel afgeleid zijn, niet zelfredzaam zijn, faalangstig, boos en druk gedrag.
Specialismes: kinderfysiotherapeut, logopedist en tegelijkertijd met deze groep wordt de hanencursus aangeboden aan ouders.
Ouders zijn nauw betrokken bij de groep, krijgen zo nieuwe inzichten en vaardigheden om hun kind te ondersteunen. Er is contact met school of kinderopvang, en als dat noodzakelijk is wordt verwezen naar verdere ondersteuning.
Doel van de groep is om het kind zich veilig te laten voelen zonder ouder(s), en door het richten van aandacht spel en vaardigheden binnen een groepssetting te kunnen ontwikkelen.
Donderdagochtend groep voor kinderen met het syndroom van Down
Voor: Kinderen van 2-5 jaar met het syndroom van Down.
Hulpvraag: ontwikkelingsbreede ondersteuning tot de schoolleeftijd.
Specialismes: kinderfysiotherapeut, een ergotherapeut en een logopediste.
Er is gekozen voor een speciale groep, omdat er veel overeenkomsten zijn in de hulpvragen bij dit syndroom. De therapeuten kunnen meedenken met ouders, opvang en uiteindelijk school. Ouders kijken mee vanachter een oneway screen.
Pre-puber groep op woensdagmiddag
Voor: kinderen van 8-12 jaar met regulatie problematiek.
Hulpvraag: Hoe ga ik om met het afwijkende gedrag van mijn kind?
Denk aan: moeite met zelfregulatie, jong emotioneel denken, en planningsproblematiek. Kan i.c.m. diagnoses zoals AD(H)D, TOS, ASS of hechtingsproblematiek.
Specialisme: Kinderfysiotherapeut en een ouder-kind coach.
Alle ontwikkelingsgebieden worden aangesproken en er is gelegenheid om nieuwe (beweeg-)vaardigheden te ontwikkelen.
Met ouders is regelmatig contact over voortgang en doelstellingen. Zij zijn niet aanwezig op de groep. De kinderen ervaren de groep als een ‘club’ en komen met veel plezier. Er is grote diversiteit in programma waardoor iedere week weer een verassing is.