Early intervention

Early intervention
early-intervention

Every child has the potential to be a great kid. It is our job to make this potential grow! - S.Greenspan

Heeft uw kind moeite om te leren van andere kinderen of juist veel baat bij het leren samen met leeftijdsgenootjes? Slaat individuele therapie niet aan? In onze praktijk bieden we ook behandeling in een groepssetting aan. Omdat uw kind volop in ontwikkeling is op meerdere vlakken, hebben de groepen altijd in een multidisciplinaire begeleidingsteam (logopedische, hanenprogramma en/of ergotherapeut). Ook kinderen met een complexe hulpvraag kunnen veel leren binnen de groepen die wij aanbieden.

De groepen worden ‘Early Intervention’ (EI) of speel- leergroep genoemd. We hebben momenteel een speciale groep voor kinderen met het syndroom van Down en op vrijdag hebben we speel-leergroepen in combinatie met het hanenprogramma. Neem contact met ons wanneer u meer informatie nodig heeft of wanneer u uw kind wilt aanmelden.

Waarom leren in een groep?

Het voordeel van deze unieke therapie vorm is dat ouders met dezelfde vragen elkaar wekelijks ontmoeten en herkenning vinden in hun zorg omtrent het kind. Daarnaast zijn, door de multidisciplinaire aanpak, de lijntjes kort. Zo komt een kind snel op de goede plek terecht en is er helderheid voor ouders.

Voor alle groepen geldt dat plezier een belangrijke leidraad is, een kind leert het best in een positieve setting. Verder hebben de groepen een vast ritme en vaste therapeuten. Lees hieronder welke groepen we aanbieden.

Speel-leergroep:

Voor: Kinderen van 2-5 jaar

Hulpvraag: U kind heeft een achterstand op meerdere gebieden zoals gedrag en ontwikkeling, motorplanning, sensorische informatieverwerking en/of communicatievaardigheden.

Denk aan: Moeite met samenspelen, snel afgeleid zijn, niet zelfredzaam zijn, faalangstig, boos en druk gedrag.

Specialismes: kinderfysiotherapeut, logopedist en tegelijkertijd met deze groep wordt de hanencursus aangeboden aan ouders.

Ouders zijn nauw betrokken bij de groep, krijgen zo nieuwe inzichten en vaardigheden om hun kind te ondersteunen. Er is contact met school of kinderopvang, en als dat noodzakelijk is wordt verwezen naar verdere ondersteuning.

Doel van de groep is om het kind zich veilig te laten voelen zonder ouder(s), en door het richten van aandacht spel en vaardigheden binnen een groepssetting te kunnen ontwikkelen.

Donderdagochtend groep voor kinderen met het syndroom van Down

Voor: Kinderen van 2-5 jaar met het syndroom van Down.

Hulpvraag: ontwikkelingsbreede ondersteuning tot de schoolleeftijd.

Specialismes: kinderfysiotherapeut, een ergotherapeut en een logopediste.

Er is gekozen voor een speciale groep, omdat er veel overeenkomsten zijn in de hulpvragen bij dit syndroom. De therapeuten kunnen meedenken met ouders, opvang en uiteindelijk school. Ouders kijken mee vanachter een oneway screen.

Pre-puber groep op woensdagmiddag

Voor: kinderen van 8-12 jaar met regulatie problematiek.

Hulpvraag: Hoe ga ik om met het afwijkende gedrag van mijn kind?

Denk aan: moeite met zelfregulatie, jong emotioneel denken, en planningsproblematiek. Kan i.c.m. diagnoses zoals AD(H)D, TOS, ASS of hechtingsproblematiek.

Specialisme: Kinderfysiotherapeut en een ouder-kind coach.

Alle ontwikkelingsgebieden worden aangesproken en er is gelegenheid om nieuwe (beweeg-)vaardigheden te ontwikkelen.

Met ouders is regelmatig contact over voortgang en doelstellingen. Zij zijn niet aanwezig op de groep. De kinderen ervaren de groep als een ‘club’ en komen met veel plezier. Er is grote diversiteit in programma waardoor iedere week weer een verassing is.

Meer weten over Early intervention?

Vul het aanmeldformulier in en wij nemen snel contact met u op. Wilt u eerst overleggen of heeft u vragen? Bel dan met een van onze therapeuten.

Andere therapieën:

Onze dochter kwam op school niet goed mee met schrijven. Ze draaide letters om en schreef niet snel genoeg. De therapie was heel leerzaam en werd op zo een manier aangeboden dat mijn dochter weer plezier kreeg in het schrijven. In de klas kan ze nu weer goed mee komen en haar handschrift is ontzettend vooruit gegaan!
Lieke
Ouders van Saar
De therapie voor mijn zoon was erg uitnodigend en zat vol met plezier! We keken altijd uit naar het wekelijkse oefenmoment! Gelukkig is mijn zoon nu klachtenvrij en kunnen we dankzij alle tips voorlopig zelfstandig blijven oefenen.
Anna
Moeder van David