Motorische ontwikkelingsachterstand
We spreken van een motorische ontwikkelingsachterstand als een kind een mijlpaal in de motorische ontwikkeling niet heeft gehaald op de daarvoor aangewezen leeftijd en wanneer dit problemen oplevert in het leven van uw kind. Kinderfysiotherapeuten kunnen nauwkeurig het motorisch niveau van uw kind bepalen. Op een voor het kind leerzame en leuke manier wordt er daarna gewerkt aan het verbeteren van de motoriek tijdens de behandelingen. Herkend u uw kind, maak dan een afspraak!
Signalen van motorische achterstand
Vaak wordt op het consultatiebureau als eerste een vermoeden op een motorische ontwikkelingsachterstand benoemd a.d.h.v. het van Wiegen schema. Ook op oudere leeftijd kan een achterstand in de motoriek opvallen, bijvoorbeeld op school. Heeft de arts, leerkracht of ouders het vermoeden van een achterblijvende motorische ontwikkeling, dan kan de kinderfysiotherapeut gevraagd worden om mee te kijken. Er kan verder onderzoek gedaan worden met meetinstrumenten en observaties van de spontane motoriek.
Signalen bij zuigelingen/peuter leeftijd
- Baby kan hoofdje niet optillen van de onderlaag bij 3 maanden
- Baby pakt niet met 5 maanden
- Baby speelt niet met beide handjes bij 6 maanden
- Baby rolt niet om bij 8 maanden
- Baby zit niet los bij 10 maanden
- Baby kruipt, tijgert of billenschuift nog niet bij 11 maanden
- Baby neemt geen steun op de beentjes bij 12 maanden
- Baby trekt zich niet op tot stand bij 16 maanden
- Baby loopt niet los bij 20 maanden
- Peuter gaat niet klimmen bij 24 maanden
- Peuter is bang voor de speeltuin (glijden, zandbak, schommel) bij 24 maanden
- Peuter speelt niet bij 24 maanden
Signalen bij kinderen in de basisschool leeftijd
- Moeite met rennen, springen, hinkelen
- Angst voor hoogtes, klimmen en glijden
- Moeite met het leren fietsen zonder zijwieltjes
- Met gym, zwemmen en sporten niet goed mee kunnen doen
- Balvaardigheid komt vertraagd op gang of angst voor de bal/ balsporten
Het traject met een kinderfysiotherapeut
We spreken van een achterstand als een motorische vaardigheid nog niet is behaald terwijl 85% van de leeftijdsgenoten die al wel heeft behaald. Omdat een meting een momentopname is, zal samen met ouders goed bekeken worden waar de uitdagingen liggen. Een oefenprogramma met daarbij tips aan ouders is een volgende stap. Het kind zal regelmatig gezien worden door de kinderfysiotherapeut en de test wordt later nogmaals te herhaald.