Sensorische informatieverwerking

Sensorische informatieverwerking
sensorische informatieverwerking-schuim

Bij sommige kinderen verloopt de verwerking van zintuigelijke informatie niet zo vanzelfsprekend als bij anderen. Als uw kind problemen in de prikkelverwerking heeft, kunnen onze therapeuten daarbij helpen.

Is uw kind heel druk of juist moeilijk in beweging te krijgen? Heeft uw kind vaak woede uitbarstingen of huilbuien? Is uw kind snel overprikkeld op een verjaardag of op school? Is uw kind een moeilijke eter of kieskeurig met welke kleding hij of zij aan wilt.  Heeft uw kind moeite met concentreren en komt het moeilijk tot leren of moeilijk tot spel? Reageert uw kind heftige op geluid of geven activiteiten zoals haren kammen, wassen en tandenpoetsen veel strijd? Dan speelt er mogelijk een probleem in de sensorische informatieverwerking en is het een meerwaarde om te begrijpen hoe uw kind omgaat met alle prikkels om zich heen.

Om te weten waar de kracht en kansen liggen bij uw kind en waar de uitdagingen. Onze therapeuten zijn allemaal gespecialiseerd in de sensorische informatieverwerking en zoeken graag uit wat uw kind nodig heeft om tot een optimale ontwikkeling te komen.

Wat is sensorische informatie verwerking

Sensorische informatieverwerking is het vermogen om zintuigelijke informatie waar te nemen, te filteren en de verschillende informatiestukjes met elkaar te verbinden, zodat we op de juiste manier kunnen reageren op wat er om ons heen gebeurt. Sensorische informatie ontvangen we van zowel binnen als buiten ons lichaam. Bij sommige kinderen verloopt de sensorische informatieverwerking niet vanzelfsprekend waardoor er verschillende problemen voor kunnen komen zoals moeite met concentratie, druk of juist heel rustig gedrag, snel boos worden of niet tot spel komen. Wij bieden een onderzoek, behandel en een begeleidingstraject aan om te begrijpen wat uw kind nodig heeft om tot een optimale ontwikkeling te komen. Herkent u bij uw kind problemen binnen de sensorische informatie verwerking, maak dan een afspraak bij een van onze gespecialiseerde therapeuten.

Welke zintuigen zijn er:

  • Gehoor (auditief)
  • Zicht (visueel)
  • Smaak/ Reuk 
  • Tast (tactiel)
  • Evenwicht (vestibulair)
  • Gewrichten en spieren (propriocepsis)
  • Inwendige organen (interoreceptoren)

Hoe herken je problemen in de sensorische informatieverwerking?

Problemen komen in allerlei gradaties voor, van heel licht tot zwaar en ze zijn per kind verschillend. Ook kunnen deze problemen voorkomen naast bv. ADHD, stoornis in het autistisch spectrum of spraak/ taal problemen.

Tast:

  • Raakt steeds van streek tijdens verzorging bijv. douchen en tanden poetsen
  • Vermijdt lopen op blote voeten, vooral in zand of op gras.
  • Raakt voortdurend bepaalde voorwerpen of mensen aan
  • Krimpt ineen als hij wordt aangeraakt

Beweging en evenwicht:

  • Wordt angstig als zijn voeten van de grond komen
  • Is bang voor hoogtes en om te vallen
  • Kind beweegt heel traag of juist heel snel
  • Is erg onhandig, kent zijn eigen kracht niet
  • Zoekt beweging op, zoals voortdurend rond willen draaien, bewegen of steeds vallen

Visueel:

  • Is snel afgeleid door dingen die hij ziet
  • Heeft een hekel aan fel licht

Auditief:

  • Heeft een hekel aan onverwachte/ harde geluiden zoals brommers, stofzuiger of geluiden die andere kinderen maken
  • Houdt handen over de oren om deze te beschermen tegen geluid
  • Is snel afgeleid door geluiden in de omgeving
  • Kan niet werken als er achtergrond geluiden zijn
  • Lijkt niet te reageren op geluiden
  • Geniet van vreemde of harde geluiden of maakt zelf veel geluid

Smaak en geur:

  • Eet alleen voedsel met bepaalde smaken en beperkt zich tot voedsel met een bepaalde structuur/ temperatuur
  • Toont sterke voorkeur voor bepaalde geuren en smaken
  • Kauwt of likt aan niet eetbare voorwerpen

Bij problemen in de verwerking van interoreceptoren wordt niet vaak aan prikkelverwerkingsproblematiek gedacht. Maar bij onderstaande signalen kunnen onze therapeuten ook iets voor u betekenen.

  • Moeite met aanvoelen wanneer hij/zijn moet plassen of poepen
  • Lijkt bij vallen geen pijn te voelen, hierdoor neem het kind veel risico

Het behandeltraject:

Een traject bestaat uit:

  • Een anamnese/interview met ouders/kind/andere betrokkene om de hulpvraag duidelijk te krijgen.
  • Onderzoek bestaande uit; vragenlijsten, observaties (op de praktijk, thuis of op school) om te kijken hoe de sensorische ontwikkeling van uw kind verloopt.
  • Gesprek om te bevindingen te bespreken met betrokkenen en oplossingen te overwegen.
  • Verslag met adviezen
  • Eventueel een behandel/coaching traject gericht op het aanleren van adequate strategieën om met zijn of haar uitdagingen om te gaan.

Meer weten over Sensorische informatieverwerking?

Vul het aanmeldformulier in en wij nemen snel contact met u op. Wilt u eerst overleggen of heeft u vragen? Bel dan met een van onze therapeuten.

Andere therapieën:

Onze dochter kwam op school niet goed mee met schrijven. Ze draaide letters om en schreef niet snel genoeg. De therapie was heel leerzaam en werd op zo een manier aangeboden dat mijn dochter weer plezier kreeg in het schrijven. In de klas kan ze nu weer goed mee komen en haar handschrift is ontzettend vooruit gegaan!
Lieke
Ouders van Saar
De therapie voor mijn zoon was erg uitnodigend en zat vol met plezier! We keken altijd uit naar het wekelijkse oefenmoment! Gelukkig is mijn zoon nu klachtenvrij en kunnen we dankzij alle tips voorlopig zelfstandig blijven oefenen.
Anna
Moeder van David