Wil jij bij ons werken? Bekijk onze VACATURES.

Therapie voor kinderen in de basisschooleeftijd

Therapie voor kinderen in de basisschooleeftijd
schrijven-800x533

In de schoolleeftijd, van 4 tot 12 jaar, wordt de motoriek van uw kind steeds meer uitgedaagd. Kinderen leren in deze leeftijd fietsen, zwemmen, schrijven en kiezen een sport. Dit zijn complexe vaardigheden en vormen voor veel kinderen een uitdaging.

Maar er ontwikkelt zich tegelijkertijd veel meer! 

In de klas wordt een goede concentratie gevraagd. Kinderen voeren dubbeltaken uit, moeten plannen en worden cognitief uitgedaagd. Daarnaast is een kind druk met het opbouwen van vriendschappen wat op sociaal emotioneel vlak ook om vaardigheden vraagt. 

De omgeving krijgt een belangrijkere rol in het signaleren van uitdagingen op al deze gebieden.  Leerkrachten, intern begeleiders en trainers zullen samen met ouders merken als het kind ergens tegenaan loopt. 

De kinderfysiotherapeut of ergotherapeut kunnen bij een breed scala aan problemen helpen. We kunnen bijvoorbeeld hulp bieden bij: 

  • Motorische schrijfproblemen zoals een verkeerde pengreep, onleesbaar schrijven, te langzaam schrijven of moeite hebben het automatiseren van de letters. Kinderen kunnen netter leren schrijven door de juiste oefeningen aan te bieden. 
  • Een motorische ontwikkelingsachterstand kan aanleiding zijn dat uw kind moeite heeft met aanleren van leeftijd gerelateerde vaardigheden zoals fietsen, huppelen, springen, hinkelen. Of uw kind beweegt houterig en komt niet goed mee met de gymles. 
  • Problemen met de fijne motoriek; uw kind heeft moeite met inkleuren, tekenen, kan niet knippen, kan zijn eigen knoop niet goed dichtdoen of houdt zijn potlood niet goed vast.
  • Problemen met de prikkelverwerking waardoor het niet goed lukt te concentreren. Hierdoor is het moeilijk om mee te doen in de klas, niet stil kunnen zitten).
  • Ontwikkelingsstoornissen zoals ADHD, Autisme of DCD. 
  • Uw kind ervaart problemen in algemeen dagelijkse vaardigheden ( kan zichzelf niet aan en uitkleden, kan zijn veters niet strikken)
  • Problemen in de zindelijkheid (veel blaasontsteking, overdag/ ‘s nachts nog in de broek plassen of poepen, obstipatie).
  • Buikpijn/ hoofdpijn/ vermoeidheidsklachten of ademhalingsproblemen. 
  • Houdingsafwijkingen
  • Orthopedische afwijkingen (bv standsafwijkingen van de benen/voeten)
  • Bij een blessure of overbelasting
  • Revalidatie bij neurologische problemen (centrale parese, spierziekten, hersenletsel door trauma/ziekte)

Herkent u signalen bij uw kind neem dan contact op met de kinderfysiotherapeut.

Onze dochter kwam op school niet goed mee met schrijven. Ze draaide letters om en schreef niet snel genoeg. De therapie was heel leerzaam en werd op zo een manier aangeboden dat mijn dochter weer plezier kreeg in het schrijven. In de klas kan ze nu weer goed mee komen en haar handschrift is ontzettend vooruit gegaan!
Lieke
Ouders van Saar
De therapie voor mijn zoon was erg uitnodigend en zat vol met plezier! We keken altijd uit naar het wekelijkse oefenmoment! Gelukkig is mijn zoon nu klachtenvrij en kunnen we dankzij alle tips voorlopig zelfstandig blijven oefenen.
Anna
Moeder van David